Training informatie CS030
trainersmail van : 04-11-2017.
Samenvatting trainingsgegevens:
Techniek: Behendigheid
Materiaal: reserveband en gereedschap0
Datum: zaterdag 2017-11-04
Hoofdtrainer: Gersom Smit
Duur (min) | Groep | Trainer | Conditie |
150 | Starters B | Féri Roseboom | D1 + blok 20 min D3 |
150 | A 1 | Annemieke Beute | D1 + blok 20 min D3 |
150 | A 1+ | Jurgen Visser | D1 + blok 20 min D3 |
150 | A 1++ | Eric Laane | D1 + blok 20 min D3 |
150 | A 2 | Jim Golstein | D1 + blok 20 min D3 |
150 | A 2+ | Bert Verwoert | D1 + blok 20 min D3 |
150 | A 2++ | Gersom Smit | D1 + blok 20 min D3 |
150 | A 3 | Matthijs Laan | D1 + blok 20 min D3 |
150 | A 3+ | Mattis Dielessen | D1 + blok 20 min D3 |
150 | A 3++ | Bas Boenders | D1 + blok 20 min D3 |
Herhaling oproep veilig groepsrijden:
Met jullie inzet willen we het matige en soms zelfs onveilige groepsrijden in de nieuwe groepssamenstelling verbeteren. We willen jullie vragen om komende weken zero-tolerance-beleid te voeren bij acties die de groep of andere verkeersdeelnemers in gevaar brengen. Dat betekent: de groep direct stilleggen (op een veilige plek) en de situatie evalueren. Waarom? Hier gaat een krachtig signaal van uit, de situatie staat nog scherp op het netvlies en je kunt er gelijk iets mee doen. Gaat het later opnieuw mis? Wéér stil leggen!
Je voelt je misschien een zeur, maar het wordt juist enorm gewaardeerd als trainers hun verantwoordelijkheid nemen op deze manier. Iedereen wil weer veilig thuis komen. Tip: kondig vooraf op de kade alvast aan dat je extra alert gaat zijn, waarom je dat doet en waar je op gaat letten.
En waar let je dan op?
- Onvoldoende anticiperen. De voorste renners besturen een vrachtwagen en denken namens de groep. Je brengt de achterste renners in de problemen door fietsers/objecten in te halen bij naderende tegenliggers, door niet te ritsen, door te hard op een kruising/splitsing/blinde bocht af te rijden, etc. Op kop fietsen is een hele verantwoordelijkheid!
- Slecht ritsen. Links gaat achter rechts, de voorste renners versnellen en maken zo ruimte. Gaat dit niet goed in jouw groep? Net zo vaak oefenen tot het wel goed gaat. Tip: neem je fluitje mee; fluiten = ritsen, nog een keer fluiten = 2 aan 2, en dat herhalen.
- Onvoldoende signaleren. Renners signaleren tijdig en signaleren worden goed doorgegeven
Technisch: Behendigheid
Komende weken het thema Behendigheid op het programma. Door de behendigheid van de renners te trainen zitten ze zelfverzekerder op de fiets en kunnen ze beter ancticiperen bij onverwachte reacties. Het gaat dus niet altijd om de specifieke getrainde vaardigheid, maar om het effect op de algemene fietsbeheersing. In de bijlage een aantal suggesties voor oefeningen om mee aan de slag te gaan met jouw groep.
Conditioneel:
De bekende d1 duurrit, waarbij de renners in de wind best even in d2 mogen zitten. Check na afloop wie echt hard heeft moeten werken. Dat geeft wellicht een voldaan gevoel, maar toch effectiever om een groep lager te trainen volgende keer. Om het lichaam niet in een winterslaap te laten komen ook deze training weer een interval. Dit keer een blok van 20 minuten in d3. Dat is niet gestoord hard (tegen de verzuring aan), maar omdat het 20 minuten is toch een aardig inspanning. Kies een geschikte locatie waar renners zonder onderbreking een mooie gelijkmatige interval kunnen afleggen. Kan individueel, maar in duo's/trio's (wel van redelijk gelijk niveau), of je laat renners kiezen wat ze willen.
Oefeningen:
'ganzenpas' Klik hier en bekijk de oefening
'ganzenpas' Klik hier en bekijk de oefening
'overstekendwild' Klik hier en bekijk de oefening
'surplace' Klik hier en bekijk de oefening
Materiaal: reserveband en gereedschap - toelichting
Alle renners moeten altijd een reserve band, bandenlichters en een pomp (of CO2 patronen) bij zich hebben. Uiteraard moeten ze daarmee ook een band vlot kunnen verwisselen: achter het kleinste tandwiel schakelen, remklauw open, wiel eruit. Met bandenlichters buitenband eraf, binnenband eruit, binnenkant buitenband controleren op scherpe puntjes. Binnenband erin, beetje pompen, buitenband erover, hard oppompen. Wiel er weer in, remklauw dicht. Inpakken en wegwezen!
Datum: zondag 2017-11-05
Hoofdtrainer: Roos Anneveldt
Duur (min) | Groep | Trainer | Conditie |
unknown | MTB 1 | Roos Anneveldt | unknown |
unknown | MTB 2 | Martijn Korstanje | unknown |
Datum: zondag 2017-11-05
Hoofdtrainer: Roos Anneveldt
Duur (min) | Groep | Trainer | Conditie |
unknown | MTB 1 | Roos Anneveldt | unknown |
unknown | MTB 2 | Martijn Korstanje | unknown |
Te ruil aangeboden trainingen:
(tussen haken het aantal traininging overgenomen minus het aantal weggeruild, vanaf 1-1-2017)
2017-11-25 | Sven Baijens | A 3++ | (-) |
|
Trainers hoeven (bijna) incidenten niet in het incidentenlogboek te rapporteren.
Als trainer meld je na afloop van de training het (bijna) incident bij de veiligheidscommissie.
Geef daarbij een korte uitleg van het incident, wie de betrokken rijders zijn geweest en in welke groep het incident heeft plaats gevonden.
De Veiligheidscommissie inventariseert wekelijks deze incidenten en neemt zo nodig voor verdere details contact op met de betrokken rijders en de trainer van deze groep .