Training informatie CS030

trainersmail van : 28-10-2017.

Samenvatting trainingsgegevens:
Techniek: Groepsrijden
Materiaal: balhoofd en wiellagers0



Datum: zaterdag 2017-10-28

Hoofdtrainer:
Duur (min)GroepTrainer Conditie
150Starters A ???D1 +2 x 15' maximaal, ruime rust
150Starters B Sebastiaan HoogeboomD1 +2 x 15' maximaal, ruime rust
150A 1 Jos de GoeijD1 +2 x 15' maximaal, ruime rust
150A 1+ Merijn HeijneD1 +2 x 15' maximaal, ruime rust
150A 1++ Anouk SuwoutD1 +2 x 15' maximaal, ruime rust
150A 2 Machiel ZijlD1 +3 x 15' maximaal, ruime rust
150A 2+ Twan KlijnD1 +3 x 15' maximaal, ruime rust
150A 2++ Robert BartelsD1 +3 x 15' maximaal, ruime rust
150A 3 Joep KroonD1 +4 x 15' maximaal, ruime rust
150A 3+ Martin de LangeD1 +4 x 15' maximaal, ruime rust
150A 3++ Erik MooiweerD1 +4 x 15' maximaal, ruime rust



Herharling oproep vorige week:
Met jullie inzet willen we het matige en soms zelfs onveilige groepsrijden in de nieuwe groepssamenstelling verbeteren. We willen jullie vragen om komende weken zero-tolerance-beleid te voeren bij acties die de groep of andere verkeersdeelnemers in gevaar brengen. Dat betekent: de groep direct stilleggen (op een veilige plek) en de situatie evalueren. Waarom? Hier gaat een krachtig signaal van uit, de situatie staat nog scherp op het netvlies en je kunt er gelijk iets mee doen. Gaat het later opnieuw mis? Wéér stil leggen!

Je voelt je misschien een zeur, maar het wordt juist enorm gewaardeerd als trainers hun verantwoordelijkheid nemen op deze manier. Iedereen wil weer veilig thuis komen. Tip: kondig vooraf op de kade alvast aan dat je extra alert gaat zijn, waarom je dat doet en waar je op gaat letten.

En waar let je dan op?
- Onvoldoende anticiperen. De voorste renners besturen een vrachtwagen en denken namens de groep. Je brengt de achterste renners in de problemen door fietsers/objecten in te halen bij naderende tegenliggers, door niet te ritsen, door te hard op een kruising/splitsing/blinde bocht af te rijden, etc. Op kop fietsen is een hele verantwoordelijkheid!

- Slecht ritsen. Links gaat achter rechts, de voorste renners versnellen en maken zo ruimte. Gaat dit niet goed in jouw groep? Net zo vaak oefenen tot het wel goed gaat. Tip: neem je fluitje mee; fluiten = ritsen, nog een keer fluiten = 2 aan 2, en dat herhalen.

- Onvoldoende signaleren. Renners signaleren tijdig en signaleren worden goed doorgegeven

Techniek: groepsrijden
Afgelopen maand stond in het teken van groepsrijden. Komende zaterdag de laatste oefening in die serie. Beoordeel zelf welke oefening je met jouw groep wilt doen. Je vindt weer een aantal suggesties in de bijlage. Voor de ballonvaart (probeer hem eens!) kan je het materiaal uit je trainerstas gebruiken.

Conditioneel:
De komende periode zal de training primair bestaan uit duurtraining. Om te voorkomen dat het lichaam in een winterslaap raakt wordt periodiek ook in de hogere energiezones getraind. Dit niet voor opbouw, maar voor onderhoud. Het mag even pijn doen, maar moet niet onplezierig worden.


Oefeningen:
'ballonvaart' Klik hier en bekijk de oefening
'sandwich' Klik hier en bekijk de oefening
'zorro' Klik hier en bekijk de oefening

Materiaal: balhoofd en wiellagers - toelichting
Controleer het balhoofd door de voorrem in te knijpen en het stuur op en neer te bewegen, je mag geen speling voelen. Je kunt ook je voorwiel laten stuiteren door je fiets bij het stuur even op te tillen en los te laten. Je mag dan geen speling 'horen'. De wiellagers controleer je door de velg bovenaan het wiel van links naar rechts te bewegen. Als het goed is lukt dat niet.







Te ruil aangeboden trainingen:
(tussen haken het aantal traininging overgenomen minus het aantal weggeruild, vanaf 1-1-2017)
2017-11-25 Sven Baijens A 3++(-)


Trainers hoeven (bijna) incidenten niet in het incidentenlogboek te rapporteren.
Als trainer meld je na afloop van de training het (bijna) incident bij de veiligheidscommissie.
Geef daarbij een korte uitleg van het incident, wie de betrokken rijders zijn geweest en in welke groep het incident heeft plaats gevonden.
De Veiligheidscommissie inventariseert wekelijks deze incidenten en neemt zo nodig voor verdere details contact op met de betrokken rijders en de trainer van deze groep .