Er ging iets fout met het usernummer, probeer opnieuw in te loggen. Welkom gewoon lid

CS030 trainingsinformatie

ALGEMEEN
Bedenk eerst eens wat je wilt oefenen in jouw training en welke segmenten je daarbij kunt gebruiken. Daaromheen bouw je een mooie route met de juiste afstand. We hebben een tool gebouwd waarmee je o.b.v. de beschikbare tijd, groepsniveau en oefeningen de geschatte afstand van jouw training kunt berekenen (tool is in onderhoud, werkt nu niet).
     EHBO Klik hier en bekijk
           De belangrijkste EHBO-tips voor bij calamiteiten tijdens jouw rit
     Signaleren Klik hier en bekijk
           En zo signaleren we bij CS030!
     Differentiatie niveauverschil Klik hier en bekijk
           Een aantal algemene tips om in te spelen op niveauverschil in jouw groep
     Interfietsie Klik hier en bekijk
           Elkaar beter maken als trainers: vraag en geef elkaar feedback na een training!
     Veiligheidstips Klik hier en bekijk
           Tien tips voor een veilige groepsrit
     Overzicht trainingszones Klik hier en bekijk
           OVERZICHT TRAININGSZONES: alle zones die gebruikt worden in de trainingen - als percentage van hartslag, omslagpunt en ftp
     BasisStarterstraining Klik hier en bekijk
           Algemene tips, oefeningen en aandachtspunten voor het invullen van een starterstraining
     RegenscenarioTrainingen Klik hier en bekijk
           Algemene tips voor een veilige training in de regen
     Indeling_training Klik hier en bekijk
            Handige tips om je training goed op te bouwen, van warming up tot cooling down
     Cadans_go Klik hier en bekijk
           Warming-up met verhoging van cadans en langzaam opvoeren van de snelheid
     Ontzuren Klik hier en bekijk
           Cooling down voor einde van je training of na een intervaloefening
     demarrage Klik hier en bekijk
           Eenvoudige warming-up waarbij renners 1 voor 1 versnellen. Ook geschikt als (voorbereiding op) een sprintoefening
     CS030 Training Starters Backbone Uitgebreid Klik hier en bekijk
           Alle informatie over starterstrainingen


TECHNIEK
Probeer iedere zaterdagtraining aandacht aan techniek te besteden. Beoordeel zelf wat voor jouw groep nuttig is. Hieronder vind je een verzameling techniekoefeningen: bochten, sprinten en behendigheid (schakelen, balanceren, noodstop, etc).
-
bochten
     moveyourbody Klik hier en bekijk
           Bochten - Het lichaam gebruiken bij korte bochtjes
     snellebocht Klik hier en bekijk
           De technische aandachtspunten oefenen voor snelle bochten
     bochtafsnijden Klik hier en bekijk
           Oefening waarbij versneld en naast elkaar door de bocht te gaan, nuttig voor compact en stabiel groepsrijden
     Doordebochtkijken Klik hier en bekijk
           Renners rijden een parcourtje waarbij ze leren goed door een bocht te kijken
     Kortdoordebocht Klik hier en bekijk
           Renners nemen een bocht waarbij de voorste renner zo de bocht neemt zodat die na bocht achteraan aansluit.
     Touch_your_feet Klik hier en bekijk
           Renners moeten in de bocht hun enkels aanraken om zo een lage rug te oefenen
sprinten
     cavendish Klik hier en bekijk
           Oefen de perfecte houding bij een sprint: technische aandachtspunten
     sprintveer Klik hier en bekijk
           Je leert dat je tijdens het sprinten/versnellen kan opschakelen
     demarrage Klik hier en bekijk
           Eenvoudige warming-up waarbij renners 1 voor 1 versnellen. Ook geschikt als (voorbereiding op) een sprintoefening
     Perfect_LeadOut Klik hier en bekijk
           Oefening en spelvorm waarbij renners met hulp van een lead-out tegen elkaar sprinten
     Krachtsprint_aDeux Klik hier en bekijk
           Krachtoefening en spelvorm met sprint vanuit stilstand tussen 2 renners
behendigheid
     bidonoppakken Klik hier en bekijk
           Behendigheidsoefening waarbij je spelenderwijs je balans op de fiets vergroot
     remvoorjeleven Klik hier en bekijk
           Noodstop - Je zou maar plotseling moeten remmen voor een overstekend paard. Hoe doe je een noodstop?
     ganzenpas Klik hier en bekijk
           Een oefening in balans en stuurvaardigheid. Renners mogen op lage snelheid niet uitklikken.
     Cyclecross Klik hier en bekijk
           Vaardigheid - Wat moet een renner doen als hij in de berm rijdt
     Staand fietsen Klik hier en bekijk
           Behendigheidsoefening waarbij je staand aanzet en zittend door de bocht gaat
     vierkantje rijden Klik hier en bekijk
           Behendigheidsspel waarbij renners in klein vierkant bewegen zonder de grond te mogen raken
     molenspel Klik hier en bekijk
           Renners vergroten hun stuurvaardigheid door gezamenlijk in een vierkantje te fietsen. Concentratie en focus zijn belangrijk.
     overstekendwild Klik hier en bekijk
           Behendigheidsoefening waarbij renners last minute gecontroleerd uit moeten wijken
     surplace Klik hier en bekijk
           Behendigheidsoefening waarbij je leert om volledig stil te staan met je fietst, nuttige oefening voor je vertrouwen en fietsbeheersing
     tikkertje Klik hier en bekijk
           Tikkertje spelen. Alles komt hier samen: focus, stuurvaardigheid, korte bochtjes
     MankeNelis Klik hier en bekijk
           Techniekoefening waarbij je de perfecte trapbeweging leert maken, inclusief technische aanwijzing voor de 4 fasen van trapbeweging
     Proost Klik hier en bekijk
           Geinige opdracht tijdens groepsrijden om drinken van water tijdens een training te bevorderen en behendigheid op de fiets trainen


CONDITIE
In de briefing vind je een invulling die goed past bij je groep en de tijd van het seizoen. Deze kun je naar eigen inzicht invullen en toepassen in je training. Hieronder staan een overzicht van basisoefeningen per trainingszone en een aantal varianten, om je op weg te helpen. Wil je meer weten over trainingsleer? Tussen de conditie-oefeningen vind je ook uitleg over trainingsleer en een overzicht van de trainingszones.
varianten
     gogogo Klik hier en bekijk
           Een geinige warming-up waarbij renners om beurten naar de kopgroep springen. Ook geschikt voor intensieve intervallen
     FroomFroom Klik hier en bekijk
           Warming-up en hogecadansoefening, waarbij in licht verzet tegen elkaar wordt gefietst
     Piramide Klik hier en bekijk
           Interval - Conditieoefening met een serie zeer intensieve intervallen, van kort naar middellang en weer terug naar kort
     Hinken Klik hier en bekijk
           Met één been fietsen zodat de wielrenbenen nog krachtiger worden; training van het krachthoudingsvermogen (KUV)
     demarrage Klik hier en bekijk
           Eenvoudige warming-up waarbij renners 1 voor 1 versnellen. Ook geschikt als (voorbereiding op) een sprintoefening
     kip ik heb je Klik hier en bekijk
           Intensieve oefening (VO2max) waarbij renners naar de kopgroep springen
     Kittel_12s Klik hier en bekijk
           Intensieve oefening (sprint) waarbij duo's tijdens groepsrit op aangeven van de trainer tegen elkaar sprinten
     Powerlegs Klik hier en bekijk
           Pittige oefening voor krachtuithoudingsvermogen, waarbij renners in hun zwaarste verzet vaart maken
     Centrifuge Klik hier en bekijk
           Souplesse-oefening (hoge cadans) waarbij renners eraan wennen om in hoge cadans te rijden
     Stop&Go Klik hier en bekijk
           Snelkracht/Powerstart-oefening waarbij renners vanuit stilstand explosief versnellen
     Poleposition Klik hier en bekijk
           Manier van groepsrijden waarbij de achterste de groep inhaalt. Ook erg geschikt voor intervallen en als warming-up
     SlowStart Klik hier en bekijk
           Vanuit bijna-stilstand sprinten: training van de snelkracht en leuke wedstrijdvorm
     Fartlek Klik hier en bekijk
           Ontwikkelen van energieomschakeling door constante afwisseling in hartslagzones
     Boven_Onder Klik hier en bekijk
           Intensieve interval (VO2max) in duo’s; één renner boven omslagpunt, de ander eronder
     Cadans_go Klik hier en bekijk
           Warming-up met verhoging van cadans en langzaam opvoeren van de snelheid
     Sprint-a-deux Klik hier en bekijk
           Sprintoefening die je in je route kunt integreren, waarbij 2 renners het tegen elkaar opnemen
     Keeping-up Klik hier en bekijk
           Zeer intensieve intervallen in spelvorm, waarbij renners steeds mogen proberen te ontsnappen uit een klein groepje
     Ontzuren Klik hier en bekijk
           Cooling down voor einde van je training of na een intervaloefening
basisoefeningen
     Duurtraining D1-D2 Klik hier en bekijk
           Basics voor duurtraining in D1-D2
     Extensieve interval Klik hier en bekijk
           Basics voor intervallen Sweetspot (SST) en D3
     Zeer intensieve interval Klik hier en bekijk
           Basics voor intervallen op de maximale hartslag
     Inspanningszone sprint Klik hier en bekijk
           Basics voor intervallen op sprintniveau
     KUV Klik hier en bekijk
           Basics voor intervallen met krachtuithoudingsvermogen (KUV / lage cadans)
     Intensieve interval Klik hier en bekijk
           Basics voor intervallen op omslagpunt en VO2max
     Snelkracht Klik hier en bekijk
           Basics voor Powerstarts: intervallen op snelkracht (explosief, lage cadans)
     Overzicht trainingszones Klik hier en bekijk
           OVERZICHT TRAININGSZONES: alle zones die gebruikt worden in de trainingen - als percentage van hartslag, omslagpunt en ftp
     Hogecadans Klik hier en bekijk
           Basics voor intervallen met hoge cadans (souplesse)
     TrainingsleerBasisuitleg Klik hier en bekijk
           Basisuitleg trainingsleer, handig om de schema's beter te snappen en om uit te leggen waarom we bepaalde dingen trainen


GROEPSRIJDEN
Afwisseling in groepsrijden wordt doorgaans gewaardeerd, daagt de renners uit en stimuleert de concentratie. Bedenk vooraf hoe je waar op de route wilt (groeps)rijden. Onder basisformaties vind je allerlei varianten van groepsrijden en een overzicht welke formatie je wanneer kunt gebruiken. Onder oefening vind je specifieke oefeningen om het rijden in groepen te verbeteren.
oefeningen
     slakkengang Klik hier en bekijk
           Hoe kun je remmen voorkomen bij kop-over-kop rijden?
     zorro Klik hier en bekijk
           Renners manoeuvreren door een rij renners. Renners leren zo anticiperen en dicht op elkaar te rijden
     Slingeraap Klik hier en bekijk
           Renners zwiepen elkaar naar voren. Hierbij wordt fietsbeheersing geoefend
     Proost Klik hier en bekijk
           Geinige opdracht tijdens groepsrijden om drinken van water tijdens een training te bevorderen en behendigheid op de fiets trainen
     Geef mij je angst Klik hier en bekijk
           Oefening om het remmen in een groep te voorkomen
     Signaleren Klik hier en bekijk
           En zo signaleren we bij CS030!
     ballonvaart Klik hier en bekijk
           Oefening waarbij je ballon klemt tussen renners en leert om compacter te rijden (ballonnen en elastiek liggen in de trainersbox bij B&B)
     bochtafsnijden Klik hier en bekijk
           Oefening waarbij versneld en naast elkaar door de bocht te gaan, nuttig voor compact en stabiel groepsrijden
     doorhetoogvandenaald Klik hier en bekijk
           Oefening in behendigheid en groepsrijden, waarbij renners ontdekken dat je tegen elkaar aan kunt komen en elkaar kunt helpen om overeind te blijven
     krijghetheenenweer Klik hier en bekijk
           Oefening in groepsrijden waarbij renners afstand en snelheid leren inschatten en op elkaar anticiperen
     sandwich Klik hier en bekijk
           Oefening waarbij je je door een peloton/groep leert manoeuvreren en fysiek contact maakt om je plek op te eisen, ook nuttig voor renners die géén koers rijden
     Bandjeschuren Klik hier en bekijk
           Oefening die focus aanbrengt in de groep; renners leren om te anticiperen op de snelheid van de voorgangers
     Poleposition Klik hier en bekijk
           Manier van groepsrijden waarbij de achterste de groep inhaalt. Ook erg geschikt voor intervallen en als warming-up
     Shout_it_out Klik hier en bekijk
           Spel waarbij renners in een team niet van plek mogen wisselen en goed met elkaar moeten communiceren (los, compleet, sneller, langzamer!)
basisformaties
     speeddaten Klik hier en bekijk
           Basics voor het speeddaten: de basismanieren van groepsrijden bij CS030
     Waaier Klik hier en bekijk
           Basics voor het rijden in een enkele waaier
     kopoverkop Klik hier en bekijk
           Basics voor het kop-over-kop rijden
     Opeenlint Klik hier en bekijk
           Basics voor het rijden op een lint (formatie ploegentijdrit)
     Dubbele_waaier Klik hier en bekijk
           Basics voor dubbele waaier. Bouwt voort op enkele waaier. Je combineert deze met kop-over-kop draaien.
     Overzichtgroepsrijden Klik hier en bekijk
            Overzicht van alle varianten van groepsrijden en wanneer je deze kunt toepassen


SPELVORMEN
Spelvormen kun je gebruiken om behendigheid of conditie te trainen, of puur als ontspanning en vermaak in je training. Dit kan een eindspel zijn tijdens je training, of bijvoorbeeld een opvulling tijdens het vervangen van een lekke band. We hebben de spelvormen verzameld in twee categorien: snelheid en behendigheid.
behendigheid
     molenspel Klik hier en bekijk
           Renners vergroten hun stuurvaardigheid door gezamenlijk in een vierkantje te fietsen. Concentratie en focus zijn belangrijk.
     tikkertje Klik hier en bekijk
           Tikkertje spelen. Alles komt hier samen: focus, stuurvaardigheid, korte bochtjes
     vierkantje rijden Klik hier en bekijk
           Behendigheidsspel waarbij renners in klein vierkant bewegen zonder de grond te mogen raken
     bidonoppakken Klik hier en bekijk
           Behendigheidsoefening waarbij je spelenderwijs je balans op de fiets vergroot
     doorhetoogvandenaald Klik hier en bekijk
           Oefening in behendigheid en groepsrijden, waarbij renners ontdekken dat je tegen elkaar aan kunt komen en elkaar kunt helpen om overeind te blijven
snelheid
     Ploegenachtervolging Klik hier en bekijk
           Spel waarbij twee ploegen op elkaar jagen en onderling zo goed mogelijk samen werken
     Hazenkoers Klik hier en bekijk
           Koers! Een haas trekt de wedstrijd aan en in het laatste deel is het vrije koers
     SlowStart Klik hier en bekijk
           Vanuit bijna-stilstand sprinten: training van de snelkracht en leuke wedstrijdvorm
     Kittel_12s Klik hier en bekijk
           Intensieve oefening (sprint) waarbij duo's tijdens groepsrit op aangeven van de trainer tegen elkaar sprinten
     Dragrace Klik hier en bekijk
           Snel spel waarbij sprinttreinen het tegen elkaar opnemen, het team dat het beste samenwerkt wint
     FroomFroom Klik hier en bekijk
           Warming-up en hogecadansoefening, waarbij in licht verzet tegen elkaar wordt gefietst
     fixed gear Klik hier en bekijk
           Een wedstrijdje waarbij renners niet mogen schakelen en zo noodgedwongen hoge of lage cadans te maken krijgen
     Piramidejacht Klik hier en bekijk
           Een tactisch spel waarbij bondgenootschap en concurrentie door elkaar loopt. Je moet goed samenwerken om te kunnen winnen en je traint dus het groepsrijden.
     Shout_it_out Klik hier en bekijk
           Spel waarbij renners in een team niet van plek mogen wisselen en goed met elkaar moeten communiceren (los, compleet, sneller, langzamer!)
     Sprint-a-deux Klik hier en bekijk
           Sprintoefening die je in je route kunt integreren, waarbij 2 renners het tegen elkaar opnemen
     Keeping-up Klik hier en bekijk
           Zeer intensieve intervallen in spelvorm, waarbij renners steeds mogen proberen te ontsnappen uit een klein groepje
     Perfect_LeadOut Klik hier en bekijk
           Oefening en spelvorm waarbij renners met hulp van een lead-out tegen elkaar sprinten
     Krachtsprint_aDeux Klik hier en bekijk
           Krachtoefening en spelvorm met sprint vanuit stilstand tussen 2 renners
     La_Course Klik hier en bekijk
           Spelvorm waarbij renners niet tegelijk starten en er dus een spannende achtervolging ontstaat


MATERIAAL
Voorkom onnodig oponthoud en onveilige situaties door kritisch te zijn op materiaal. Als trainer kun je mensen wijzen op noodzakelijk onderhoud aan hun fiets. Als jij het nodig vind mag je renners zelfs weigeren om mee te gaan, bijvoorbeeld als ze geen stuurdoppen hebben of zeer versleten banden. In de materiaalkaartjes lees je waar je allemaal op kunt letten.
     Check_balhoofd Klik hier en bekijk
           Controleren of er speling zit in het balhoofd
     Fietscheck Klik hier en bekijk
           Algemene fietscheck: overzicht van de belangrijkste aandachtspunten
     Materiaal_remmen Klik hier en bekijk
           Het controleren van de remmen.


UNKNOWN
unknown


Aantal database queries: 612